پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
14 آبان 1397 - 15:05
انتخابات آمریکا

دموکرات‌ها به دنبال کنترل ترامپ

روز ششم نوامبر (۱۴ آبان) انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برگزار خواهد شد، انتخاباتی که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رویکرد سیاست داخلی و خارجی آمریکایی‌ها داشته باشد.
نویسنده :
مراد محمدی
کد خبر : 1698
پایگاه رهنما :

روز ششم نوامبر (۱۴ آبان) انتخابات میان دوره‌ای آمریکا برگزار خواهد شد، انتخاباتی که می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای در رویکرد سیاست داخلی و خارجی آمریکایی‌ها داشته باشد. شاید به همین دلیل باشد که دونالد ترامپ تمام تلاش خود را می‌کند تا این انتخابات و نتیجه آن تبدیل به چیزی نشود که رقبای دموکراتش بتوانند در دو سال باقی مانده از دولتش او را متاثر سازند و تصمیمات عجیب و غریب سیاست داخلی و خارجی اش را زیر سوال ببرند.

مهمترین محک برای رضایت یا عدم رضایت مردم از تصمیمات ترامپ

ترامپ در این دو سال هیچ محکی نداشته است تا بتواند بسنجد که آیا مردم با سیاست‌های او هم داستان هستند یا نسبت به مواضع او انتقاداتی دارند. او رسانه‌ها را صدای مردم نمی‌داند و معتقد است این رسانه‌ها «اخبار جعلی» منتشر می‌کنند و آن‌ها را متهم به حمایت شدن از ناحیه برخی از لابی‌های قدرت می‌کند؛ بنابراین از نظر خود ترامپ هم این انتخابات سنگ محکی برای سنجش میزان محبوبیتش نزد افکار عمومی است.

انتقاد از ملی‌گرایی افراطی ترامپ

یکی از مسائلی که در شرایط فعلی در آمریکا مورد توجه قرار گرفته است، مسئله ملی گرایی افراطی دونالد ترامپ است که سنت جفرسونی سیاست ورزی و دموکراسی خواهی در آمریکا را زیر سوال برده و معتقد است که «اول آمریکا» و بعد جهان باید در اولویت سیاست‌های آمریکا قرار گیرد. همین چند روز پیش بود که ترامپ با افتخار در یکی از گردهمایی‌هایی که مربوط به انتخابات بود گفته بود که افتخار می‌کند که ناسیونالیسم را پی گیری می‌کند. وضع تعرفه‌های سنگین بر روی کالا‌ها و محصولات سایر کشور‌ها از جمله کانادا، ژاپن، آلمان، فرانسه و چین یکی از نمود‌های بارز مخالفت با سیاست‌های بین المللی گرایی توسط رئیس جمهور آمریکا محسوب می‌شود. این مواضع ترامپ سبب شده است تا دموکرات‌ها که به عنوان منادیان توسعه روابط بین المللی در آمریکا شناخته می‌شوند و حتی برخی از جمهوری خواهانی که خواهان مداخله بیشتر آمریکا برای حل و فصل مشکلات بین المللی هستند، نسبت به سیاست‌های ترامپ نارضایتی داشته باشند و این انتخابات را محفلی برای از بین بردن تفوق نگاه یکجانبه‌گرایانه و ملی گرایی افراطی ترامپ در نظر بگیرند.

سیاست‌های شوونیستی ترامپ و اقبال به سمت دموکرات‌ها

سیاست‌های شوونیستی، مهاجر ستیزانه و «آمریکایی گرایانه» دونالد ترامپ سبب شده است تا گرایش به سیاست‌های دموکرات‌ها تقویت شود. برای مثال سیاهان، رنگین پوستان، زنان و کثرت گرایان حتی اگر جمهوری خواه هم باشند به سمت سیاست‌های دموکرات‌ها حرکت کرده اند و همین مسئله سبب شده است تا کارشناسان معتقد باشند که شاهد گسیل بزرگ به سمت دموکرات‌ها بود. روز ششم نوامبر رأی دهندگان ۳۵ سناتور، ۳۶ فرماندار ایالت و تمامی اعضای مجلس نمایندگان به اضافه ده‌ها قانونگذار محلی را انتخاب خواهند کرد. در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند بخش قابل توجهی از این آرا را به دست آورند ترامپ در ادامه سیاست‌های خود در ایالات متحده و خارج از آن با مشکل روبرو می‌شود. در حال حاضر اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا در اختیار جمهوری خواهانی است که بیشترین همگرایی را با سیاست‌های دونالد ترامپ دارند و از طرح‌های داخلی و بین المللی او حمایت می‌کنند. جمهوری خواهانی که در موضع محکمی قرار دارند، با انتخاباتی مواجه هستند که بسیاری از آن‌ها بازنشسته شده اند و این یکی از دردسر‌های ترامپ و جمهوری خواهان است.

انتخابات میان دوره‌ای آمریکا و ایران

یکی از مهمترین مسائل چالش برانگیز بین ایران و آمریکا در شرایط فعلی، خروج غیرقانونی ترامپ از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است. این موضوع مورد انتقاد بسیاری از منتقدان ترامپ از جمله باراک اوباما، جان کری و بسیاری دیگر از سیاست مداران پیشین آمریکا قرار گرفته است. ناگفته نماند که بسیاری از منتقدان ترامپ معتقدند می‌توان از نقش کنگره استفاده کرد تا طرح استیضاح ترامپ را پیش برد. ترامپ هم اکنون در خصوص چندین پرونده رسوایی جنسی مورد نقد محافل و نخبگان آمریکایی است.
در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار بگیرند، احتمالا در برابر سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا در محیط بین الملل ترمزی ایجاد می‌کنند. مسئله برجام نیز از این گزاره مستثنی نیست و سبب خواهد شد تا ترامپ را در این مسئله مورد بازخواست قرار دهند. از سوی دیگر، به دست گرفتن کنگره توسط دموکرات‌ها سبب خواهد شد تا ترامپ برای حمایت بی حد و حصرش از رفتار‌های برخی دیکتاتور‌ها به بهانه دریافت پول، دچار دردسر شود. اگرچه آمریکا در زمان اوباما نیز حمایت‌هایی را از عربستان سعودی انجام می‌داد و از جنگ یمن نیز حمایت کرد، اما حمایت ترامپ از محمد بن سلمان خصوصا در شرایطی که او در رابطه با قتل خاشقچی در سفارت عربستان مورد نقد بسیاری از محافل بین المللی است، یکی از موضوعاتی است که می‌تواند برای دموکرات‌ها برگ برنده باشد.

ارسال نظرات